mandag 26. oktober 2009

Stenger min skole elevenes mediekultur ute?


Som IKT-koordinator burde jeg kanskje visst mye om hvordan mine kolleger bruker IKT i undervisningen. Jeg burde kanskje også hatt en større rolle i forhold til å veilede og implementere pedagogisk bruk av IKT-verktøy og pedagogiske programmer. Dessverre har det meste av min IKT-tid gått til å få maskinparken opp å gå, vedlikehold, installeringer og kontakt med IT-avdelingen i kommunen når det oppstår større problemer. Likevel har jeg en viss oversikt i forhold til å besvare spørsmålet i overskriften.

Og svaret mitt må dessverre bli ja. Begrensningene hos oss er utstyrsmangel, for liten kunnskap blant lærerne og for lite fokus og planer fra ledelsen sin side. Dette fører til et umotivert kollegiet uten en klar formening om hvordan man skal implementere IKT i undervisningen. Generelt ligger forholdene lite til rette for å bruke IKT.

Først utstyr. Alle lærere og elever har stasjonære PC'er som arbeidsverktøy. Hele skolen deler på 1 prosjektor og noen få bærbare PC'er. Det inspirerer ikke akkurat til å lage presentasjoner, vise fram videosnutter, bilder o.l. fra nettet, bruke nettressurser i plenum osv. Datarommet er også så lite at det ikke er plass til lerret og prosjektor. Det ideelle er selvsagt at man kunne vist elevene fremgangsmåter på stort lerret samtidig som de jobber på sine maskiner.

Tidligere har ledelsen ved skolen hatt lite fokus på IKT etter min mening, derfor har det vært tilfeldig hvor mye hver enkelt lærer har benyttet IKT i undervisningen. Dette er i ferd med å endre seg nå da vi har fått ny ledelse i høst, som nå skal sette av tid på fellestid framover, slik at vi får øvd oss på læringsplattformen It's Learning. Undertegnede og en lærer til har blitt kurset slik at vi skal være med å veilede. I tillegg er midler til mer utstyr under oppseiling. Det blåser en ny vind over vår skole...:-)

-magnus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar