mandag 12. oktober 2009

Er læreren flaskehalsen?


Er læreren flaskehalsen i forhold til at elevene skal få den digitale kompetansen læreplanen og andre styringsdokument krever?

Min første tanke er at det virker litt lettvint å skylde på lærerne. På skolene er det ledelsen som har det overordnede ansvaret for at læreplanen og andre styringsdokumenter følges opp. Ledelsen må også legge til rette for lærerne slik at de har tid og mulighet til å sette seg inn i nye ting som kommer. En annen tanke er at det blir store forskjeller blant lærerne rundt omkring dersom hver enkelt skal passe på å få med seg alt av nye forskrifter mot for at ledelsen informerer og legger til rette. Er derimot alt lagt til rette og læreren ikke følger opp er saken en annen. Da gjør man rett og slett ikke jobben sin.

Liten kompetanse->kvier seg for å ta det ibruk->vet ikke hvordan man tar det i bruk->-> løsningen er at ledelsen må sørge for at læreren blir kurset.

-magnus

1 kommentar:

  1. Det er så mange skjær i sjøen. Jeg har jobbet i en kommune og på en skole hvor det ikke var noe å utsette på velviljen. Vi ble innkalt til kurs i regi av kommunen etter å ha fylt ut skjemaer hvor vår digitale kompetanse ble kartlagt. Det som ble flaskehalsen eller "skjæret i sjøen", var den pedagogiske evnen til "IKT-guruene" som skulle underviser lærerne. Det ble mye frustrasjon og lite resultater på disse kursene.

    SvarSlett