onsdag 31. mars 2010

Filmen vår: DET ER EN FIN DAG

Dette er resultatet av gruppe 1 sitt arbeid med Arbeidsoppgave 3, videoproduksjon:



Evaluering av videoprosjekt

Gruppa har samarbeidet veldig godt, vi har fordelt arbeidsoppgavene mellom oss og jobbet effektivt. Manusarbeidet var alle på gruppa involvert i, mens storyboard, lydeffekter, redigering og filming ble fordelt. Det var opprinnelig tenkt at to på gruppa skulle tegne storyboard, men vi fant ut at det ville bli mer helhetlig dersom én gjorde dette.

Etter samtale med en på gruppa, forsto jeg det som at alle helst skulle være involvert i filmingen. Det er vanskelig å få til når vi er nettstudenter og bor på hver vår kant. Tanken fra skolen, slik jeg forsto det, var at alle skulle filme litt hver og samle småklipp i Dropbox. Da tror jeg det ville blitt en rar film, uten særlig sammenheng og fire ulike videokvaliteter. Filmen vår baserte seg på én hovedrolle, og for oss ville denne arbeidsformen vært en umulighet.

Det som er ulempen nå er at kun én på gruppa har gjort seg erfaringer med filming. Alle har i forbindelse med øvingsoppgaver i den første leksjonen i videoproduksjon arbeidet med manus og storyboard. I den andre leksjonen fikk vi i øvingsoppgave å filme det vi laget i leksjon 1. Bare synd at det jeg laget da er vanskelig å filme. Hadde jeg visst det ville jeg ha laget et annet manus. Det har vært en negativ gjennomgangsmelodi i studiet at informasjonen vi får i leksjon 2 i emnene er noe vi burde hatt tilgjengelig samtidig med leksjon 1.

Når det er sagt var det moro å utarbeide et manus for så å se igjen det vi laget i en ferdig film.

- magnus

2 kommentarer:

  1. Dette var kjempebra og veldig artig idé! Gøy å se andre sine filmer også :)

    SvarSlett
  2. Den kritikken du kommer med her, Magnus, er jeg helt enig i. Men hvordan tenker vi da at skolen bør gjøre dette til neste år? Bør oppgaven være helt individuell eller kan man kanskje tenke seg en kombinasjon. Jeg kan se for meg det. Gruppa kan "drodle" og utvikle ideer sammen i forkant av filmingen, og medlemmene kan være hverandres kritikere underveis. Mens selve filmingen og redigeringen må hver enkelt student gjøre selv. På den måten ville læringsutbyttet bli større for alle.

    SvarSlett